Frequently asked questions
Uusi linja kulkee Nihdistä Kalasataman metroasemalle, josta matka jatkuu Hermannin rantatietä pitkin Vallilanlaaksoon ja Itä-Pasilan kautta Pasilan asemalle sekä Länsi-Pasilaan. Linjan päätepysäkkeinä toimivat Nihdin ja Maistraatintorin pysäkit. Linjanumero on 13.
Uusi raitiotieosuus Nihdin ja Mäkelänkadun välillä on 4,5 kilometriä pitkä.
Kalasatamasta Pasilaan -hanke rakentaa modernin kaupunkiraitiotien, joka kulkee pääosin omalla kaistallaan, saa liikennevaloetuudet, ja jonka keskinopeus on suurempi kuin perinteisen kaupunkiraitiotien. Helsingin raitioteiden keskinopeus on 14 km/h, ja hankkeen toteuttamalla raitiotiellä tavoitellaan 19–21 km/h keskinopeutta.
Tarkkoja matka-aikoja ei ole vielä tiedossa. Simulaation arvio koko linjan matka-ajaksi on noin 17 minuuttia. Nihdistä Pasilan asemalle 15 minuuttia ja Kalasataman metroasemalta Pasilan asemalle 12 minuuttia.
Ratikkalinjalta voi vaihtaa metroon Kalasatamassa, juniin Pasilassa, muihin ratikkalinjoihin Mäkelänkadulla sekä Pasilassa. Busseihin voi vaihtaa lukuisissa eri kohdissa Hermannin rantatiellä, Mäkelänkadulla ja Pasilassa.
HSL on alustavasti suunnitellut, että linja kulkee aamusta puoleenyöhön.
HSL:n alustavasti suunnittelema vuoroväli on 10 minuuttia.
Linjaa liikennöidään ensimmäisten vuosien ajan nykyisellä kaupunkiratikkakalustolla eli nivelraitiovaunuilla ja Articeilla.
Kruunusiltojen raitiotieliikenteen alkaessa vuonna 2027 linjan kalusto vaihdetaan uuteen pikaratikkakalustoon. Pikaratikka ForCity Smart Artic X54 on kaupunkiratikkaa pidempi ja mahdollistaa suuremman kapasiteetin.
Uusi raitiolinja Kalasatamasta Pasilaan ei ole pikaratikka, mutta keskinopeus on suurempi kuin nykyratikoilla. Liikenne alkaa kaupunkiratikan kalustolla. Kalusto vaihtuu pikaratikkakalustoksi sitten, kun Kruunusiltojen liikenne alkaa.
Kruunusiltojen raitioliikenne alkaa tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2027. Kalasataman raitiotieyhteyksiin tulee silloin seuraavia muutoksia:
Linjamme 13 Nihti-Pasila jatkaa samalla reitillä
- vuoroväli muuttuu 12 minuuttiin
- kalusto vaihtuu isompiin ForCity Smart Artic X54 pikaratikoihin
- vuoroväli 12 minuuttia
- kalustona ForCity Smart Artic X54
- kulkee linjan 13 kanssa samaa rataa Sompasaaresta Länsi-Pasilaan saakka, ei käytä Nihdin pysäkkiä
Linjojen 11 ja 13 yhteisen liikennöinnin myötä Sompasaaren ja Pasilan välillä vuoroväli lyhenee 6 minuuttiin.Linja 12 Yliskylä-Hakaniemi aloittaa liikennöinnin
- käyttää Nihdin pysäkkiä
- kalustona ForCity Smart Artic X54
- vuoroväli 7,5 minuuttia
- liikennöi noin klo 02 asti
Ratikan käyttöönottoa ja koeajoja suunnitellaan parhaillaan. Koeajot ajoittuvat vuodelle 2024, mutta niistä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.
Tämänhetkisen tiedon mukaan koeajojen kyytiin ei ole mahdollista päästä. Jos tilanne muuttuu, tiedotamme siitä.
Säännöllinen työaika on arkisin klo 7-18, jolloin myös meluavimmat työvaiheet suoritetaan. Hiljaisempia töitä voidaan tehdä klo 22 asti. Viikonloppuisin, pyhäpäivisin ja öisin tehtävät työt ovat poikkeuksia, ja niistä tiedotetaan aina etukäteen.
Hanke jakautuu perushankkeeseen ja liittyviin hankkeisiin seuraavasti:
- Raitiotiejärjestelmä perustuksineen sekä 6–8 metrin levyinen alue katupoikkileikkauksessa (4,5 km uutta rataa) ovat perushanketta ja sen osuus on noin 80 M€.
- Liittyvät hankkeet ovat hankealueen katujen, kunnallistekniikan, johtojen ja laitteiden peruskorjaamista ja uudisrakentamista, Vallilanlaakson baanan ja puiston rakentamista sekä Sörnäistentunnelin pohjoisten suuaukkorakenteiden toteuttamista. Näiden yhteenlaskettu osuus kustannuksista on noin 200 M€.
Katkaisemalla Junonkadun silta autoliikenteeltä halutaan varmistaa raitiovaunun häiriötön kulku sekä ohjata autoliikennettä pois Junonkadulta. (Myös Junonkadulla on autoliikenteen läpiajokielto koulun kohdilla). Ratkaisu ohjaa autoliikennettä alueellisten kokoojakatujen eli Koksikadun ja Vilhonvuorenkadun suuntiin niin Sompasaaren kuin Nihdin osalta. Myös Nihdin katuverkko tukee tätä.
Kyseiset pylväät ovat köynnöspylväitä, joita pitkin maahan istutetut kasvit voivat kiivetä. Niukasta katutilan leveydestä johtuen alueelle ei voitu istuttaa puita.
In a project alliance, the owner and contractor parties design and implement the project as one organization that shares all the risks and possibilities. The project alliance method is frequently used in complex large-scale projects because it optimizes risk control, enables flexible resourcing and utilizes the knowhow and experience of all parties involved. The alliance model has been used in Finland before. However, two alliances cooperating on one project is a new concept. Project delivery by means of two alliances provides huge innovation potential and a strong premise for execution. The innovations and new methods resulting from this delivery method also benefit future tramway projects.
We will be building 4.5 km of tramway between Nihti, Kalasatama center, Hermannin rantatie, Vallilanlaakso and Pasila.
The general plan for the project was accepted in the summer of 2018, and the contractor parties were chosen in the spring of 2020. Our goal is to start commercial operation of the tramline in 2024.
The project owners are Helsinki City and Helsinki City Transport. The contractors form two alliances: Sörkan spora and Karaatti. Learn more about our organization here.
Vuonna 2030 raitiolinjalla Vallilanlaakson läpi ennustetaan matkustavan yli 20 000 ihmistä päivittäin. Puiston läpi matkustavien määrä on niin paljon suurempi kuin Vallilanlaakson pysäkin käyttäjämäärä olisi, että pysäkkiä ei kannata Vallilanlaaksoon toteuttaa. Puistossa ei ole sellaista maankäyttöä tai toimintoja, jotka perustelisivat pysäkin tarvetta. Vaikka pysäkillä ei pysähdyttäisi, se on huomioitava aikatauluissa jokaisella vuorolla. Kun pysäkin mahdollisten käyttäjien määrä on ratkaisevasti pienempi kuin ohittavien matkustajien määrä, pysäkistä seuraisi kokonaisuutena pienempi joukkoliikenteen matkustajamäärä ja suuremmat kustannukset.
Johtuen puiston maastonmuodoista, Vallilanlaakson mahdollinen esteettömän pysäkin paikka sijaitsisi jalkapallokenttien läheisyydessä ”Poikkikulku-raitin” kohdilla. Esimerkiksi uintikeskuksen pääsisäänkäynneille olisi tästä mahdollisesta Vallilanlaakson pysäkin sijainnista selvästi pidempi kävelymatka kuin Radanrakentajantien/Mäkelänkadun pysäkeiltä.
Raitiolinjan käyttöönoton jälkeen Vallilanlaakson lähiympäristön joukkoliikennepalvelu on erittäin hyvällä tasolla. Raitiotien rakentamisen yhteydessä puistoaluetta kehitetään ja rakennetaan myös uusia puistoraitteja, jotka helpottavat kulkemista Vallilanlaaksosta ja jalkapallokentiltä Mäkelänkadun pysäkeille.
Mäkelänkadun varren nykyiset raitiovaunu- ja bussipysäkit ovat kohtuullisen kävelymatkan päässä jalkapallokentältä. Vaikka uudet pysäkit eivät ole nykyistä lähempänä Kumpulan asutusta, toteutettava raitiotieyhteys tarjoaa alueelta nykyistä paremmat yhteydet.
All project information can be found on our web page, our releases, our Facebook page and our Twitter account.
We are glad to receive feedback here.
Inom Projektet Fiskehamnen-Böle bygger vi cirka 4,5 kilometer spårväg på sträckan Nihti–Fiskehamnens centrum–Hermanstads strandväg–Vallgårdsdalen–Böle.
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa rakennamme uutta raitiotietä n. 4,5 kilometriä välille Nihti–Kalasataman keskus–Hermannin rantatie–Vallilanlaakso–Pasila. Pasilassa kehitämme myös olemassa olevaa raitiotieverkostoa. Lisäksi toteutamme kaupunkikehityksenä katualueiden peruskorjaus- ja uudisrakentamista muun muassa Nihdissä, Verkkosaaressa ja Pasilassa. Parannamme samalla jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä.
It creates a long-overdue cross connection between Kalasatama and Pasila. On its route, it links together existing traffic hubs and their tram, metro and train lines. In addition, it connects the Kumpula Campus and southern Arabia areas to Pasila. The final stop of the line at the Kalasatama end, Nihti, establishes a transfer connection to Crown Bridges.
Operating mainly on its own private lane, the tramway will transport its passengers from Kalasatama to Pasila in just 15 minutes.
We will be building one-way cycling lanes on both sides of the route along the Hermannin rantatie part. Also, a year-round cycling route will enable swift cycling traffic through Vallilanlaakso. There will be a walking lane alongside the cycling route.
I en projektallians planerar och genomför beställaren och serviceproducenterna projektet under en gemensam organisation, som delar på riskerna och möjligheterna. Alliansmodellen används ofta i stora, branschöverskridande och komplexa projekt, eftersom den effektiviserar riskhanteringen och möjliggör en flexibel resursfördelning samt ett effektivt utnyttjande av kompetensen och erfarenheten hos alla parter. Alliansmodellen är inte ny i Finland, men att genomföra ett projekt som ett samarbete mellan två allianser är nytt. Med hjälp av modellen vill man säkerställa en stor innovationspotential och en stadig grund för genomförandet av projektet. De innovationer och nya verksamhetssätt som föds genom projektet gagnar även andra spårvägsprojekt som kommer via alliansprogrammet.
Den övergripande planen för projektet godkändes sommaren 2018, och de genomförande parterna valdes våren 2020. Vårt mål är att spårvagnslinjen ska börja trafikera år 2024.
Projektet genomförs som en projektallians, inom vilken Helsingfors stad och Helsingfors stads trafikverk (HST) är de beställande parterna. Serviceproducenterna bildar två allianser: Sörkan spora och Karaatti. Läs mer om organisationen här.
Du hittar mer information om projektet på den här webbplatsen, i de meddelanden vi publicerar samt på projektets Facebook- och Twitter-sidor.
In 2019, Helsinki City Transport initiated a process to define the sustainability principles and objectives for its infrastructure projects. The Kalasatama-Pasila Project is a pilot for increasing sustainability. We pay special attention to decreasing life cycle effects, promoting circular economy, mitigating the adverse effects of construction sites and enhancing our stakeholders’ chance to participate. We also aim for explicit and open communications that reaches all its target audiences.
Vi tar gärna emot respons, så tveka inte att kontakta oss.
När den är färdig tar linjen dig på 15 minuter från Fiskehamnen till Böle, i huvudsak i sin egen fil. Det räcker alltså med en kvart!
Längs avsnittet på Hermanstads strandväg byggs enkelriktade cykelvägar på båda sidorna av gatan. Även i Vallgårdsdalen byggs en cykelbana för året runt bruk, vilket möjliggör en snabb cykeltrafik. Bredvid banan går en gångväg.
År 2019 började HST definiera ansvarsprinciper och -mål för infraprojekt. Projektet Fiskehamnen-Böle är en pilotplattform för förbättringen av ansvarsfullheten. Vi fokuserar särskilt på att minska livscykelpåverkan, främja cirkulär ekonomi, minimera de negativa effekterna av byggarbetsplatsen och utveckla möjligheter för intressenterna att delta samt tydlig kommunikation som når alla målgrupper.
Projektiallianssissa tilaaja ja palveluntuottajat suunnittelevat ja toteuttavat hankkeen yhteisellä organisaatiolla jakaen riskit ja mahdollisuudet. Allianssimalia käytetään usein isoissa, laaja-alaisissa ja monimutkaisissa hankkeissa, sillä se tehostaa riskien hallintaa ja mahdollistaa joustavan resursoinnin sekä kaikkien osapuolten osaamisen ja kokemuksen tehokkaan hyödyntämisen.
Allianssimalli ei ole uusi Suomessa, mutta yhden hankkeen toteuttaminen kahden allianssin yhteistyönä on. Sillä halutaan varmistaa suuri innovaatiopotentiaali ja vahvat hartiat hankkeen toteuttamiseen. Hankkeessa syntyvät innovaatiot ja uudet toimintatavat hyödyttävät myös allianssiohjelman kautta tulevia raitiotiehankkeita.
Hankkeen kehitysvaihe käynnistyi toukokuussa 2020. Toteusvaiheeseen siirryimme marraskuussa 2021, ja rakentaminen Nihdissä käynnistyi heinäkuussa 2021 ja Pasilassa elokuussa 2021. Hermannin rantatien työt alkoivat tammikuussa 2022. Työt Kalasatamassa alkavat toukokuussa 2022 Leonkadulla ja Junonkadulla. Kokonaisaikataulun löydät Hanketietoa-sivultamme.
Kaupallisen liikenteen aloitustavoite on vuonna 2024.
Hanke toteutetaan projektiallianssina, jonka tilaajaosapuolina ovat Helsingin kaupunki ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (entinen Helsingin kaupungin liikennelaitos, HKL). Palveluntuottajat muodostavat kaksi allianssia: Sörkan sporan ja Karaatin. Lue organisaatiosta lisää täältä.
Hankkeesta saa lisätietoa näiltä verkkosivuilta, julkaisemistamme tiedotteista sekä hankkeen Facebook- ja Twitter-kanavilta.
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen rakennusvaihe on päättynyt 28.6.2024. Raitiotiejärjestelmä luovutettiin Kaupunkiliikenteelle 31.5.2024.
Raitotiehen ja liikennöintiin liittyvät palautteet (HSL ja Kaupunkiliikenne): Palaute | Asiakaspalvelu | HSL.fi
Katuympäristöön liittyvät palautteet (Kaupunkiympäristön toimiala): Etusivu (hel.fi)
Se luo kaivatun poikittaisen raideyhteyden Kalasataman ja Pasilan välille sekä linkittää reittinsä varrella olevien liikenteen solmukohtien raitiovaunut, junan ja metron toisiinsa. Lisäksi se muodostaa myös yhteyden Kumpulan kampuksen alueelta ja Arabianrannan eteläosista Pasilaan. Linjan Kalasataman päätepysäkki Nihdissä tarjoaa myös vaihtoyhteyden Kruunusilloille.
Valmistuttuaan linja kuljettaa 15 minuutissa Kalasatamasta Pasilaan pääosin omalla kaistallaan. Pelkkä vartti siis riittää!
Hermannin rantatieosuuden varrelle rakennetaan kadun molemmille puolille yksisuuntaiset pyörätiet. Myös Vallilanlaaksoon rakennetaan ympärivuotinen polkupyöräilybaana, joka mahdollistaa nopean pyöräliikenteen. Baanan vieressä kulkee kävelytie.
HKL on käynnistänyt infrahankkeiden vastuullisuusperiaatteiden ja -tavoitteiden määrittelyn vuonna 2019. Kalastamasta Pasilaan -hanke toimii vastuullisuuden parantamisen pilottialustana.
Keskitymme erityisesti elinkaarivaikutusten pienentämiseen, kiertotalouden edistämiseen, työmaan haittavaikutusten lieventämiseen ja sidosryhmien osallistumismahdollisuuksien kehittämiseen sekä selkeään ja kaikki kohderyhmät tavoittavaan viestintään.
Do you have a question in mind? Send us your question and we will answer it!