Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen rakennusvaihe on päättynyt
28.6.2024Kalasatamasta Pasilaan -hanke on luovuttanut loput katualueet Helsingin kaupungille ja hanke on siirtynyt jälkivastuuajalle. Raitiotiejärjestelmä ja sen myötä ratalinjan hallinnointi luovutettiin Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle toukokuun lopussa.
Kalasataman ja Pasilan välisen osuuden liikennöinti alkaa 12.8. Avajaiset järjestää HSL yhdessä Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa.
Raitiotielinjan viestintävastuu siirtyy rakentamisvaiheen päättymisen myötä HSL:lle ja Kaupunkiliikenne Oy:lle. Jatkossa palautetta voi laittaa osoitteessa hsl.fi/palaute. Katuympäristöön liittyvät palautteet osoitetaan Kaupunkiympäristön toimialalle: palautteet.hel.fi.
Kalasatamasta Pasilaan -projektin viestintäkanavat sulkeutuvat tänään 28.6. Hankkeen verkkosivu, kalasatamastapasilaan.fi, säilyy, mutta sitä ei enää päivitetä.
Monimuotoista rakentamista ja kaupunkikehitystä
Hermannin rantatien katupoikkileikkaus on rakennettu kokonaan uudelleen. Kadulla on nyt yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmin, raitiotie kulkee kadun keskellä. Lisäksi hankkeessa rakennettiin Sörnäistentunnelin pohjoiset suuaukkorakenteet
Vallilanlaaksoon rakennettiin pyöräliikenteen baana, joka on osa Pasilanbaanaa.
Kaatamisen sijaan osa puista siirrettiin uuteen sijaintiin kasvamaan. Kaadettuja puita on myös hyödynnetty lahopuina linjan varrella.
Raitiotiepysäkeille on toteutettu useita viherkattoja.
Hankkeessa rakennettiin yhteensä noin 4,5 kilometriä uutta raitiotietä. Tekninen koeliikenne kesti viisi viikkoa ja päättyi 21.5.2024.
Kiitämme alueen asukkaita ja käyttäjiä, yrityksiä, tekijöitä ja muita sidosryhmiä neljän vuoden hankematkasta, joka on nyt saanut päätöksen. Tervetuloa linjan 13 kyytiin elokuussa!