Raitiotien koeajot Kalasatamasta Pasilaan valmistuivat – Kaupunkiliikenne vastaanotti raitiotiejärjestelmän

31.5.2024
Valokuva. Raitiovaunu koeajossa Vallilanraition uudella radalla. Vasemmalla näkyy pyöräliikenteen baana, oikealla Vallilan siirtolapuutarha.

Kalasatamasta Pasilaan -hanke on saanut teknisen koeliikenteen onnistuneesti päätökseen. Hanke luovutti raitiotiejärjestelmän Kaupunkiliikenne Oy:lle 31.5.2024.

Kalasatamasta Pasilaan -raitiotien koeajot alkoivat huhtikuun lopussa. Koeajot sujuivat kaiken kaikkiaan hyvin, ja hanke on päässyt luovuttamaan raitiotieinfran Kaupunkiliikenteelle. Koeajot herättivät linjan varrella runsaasti kiinnostusta, ja niitä on seurattu myös aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Kaikki testit saatiin suoritettua turvallisesti ilman tapaturmia.

”Hankkeen rakennusvaihe saadaan päätökseen 30.6.2024 mennessä. Hankkeen toteutus on kokonaisuutena onnistunut ja kiitokset siitä kuuluu kaikille mukana olleille tekijöille sekä yhteistyötahoille”, kertoo Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektinjohtaja ja Kaupunkiliikenteen hankejohtaja Mikko Asikainen.

Valokuva. Raitiovaunu koeajossa etelän suuntaan Hermannin rantatiellä, Sörnäistenkadun ja Vanhan talvitien välillä. Raitiovaunu kulkee kadun keskellä.

Ratainfra siirtyy tilaajan eli Kaupunkiliikenteen hallinnointiin, ylläpitoon ja valvontaan 1.6.2024. Kaupunkiliikenne vastaa linjan liikennöinnistä ja kunnossapidosta.

”Nyt Kaupunkiliikenteellä valmistaudutaan raitiolinjan 13 operointiin syksyn aikana. HSL tekee päätöksen kaupallisen liikennöinnin aloituspäivästä”, kertoo Asikainen.

Uusi linja 13 luo poikittaisen raideyhteyden Kalasataman ja Pasilan välille ja yhdistää nykyiset raitio-, metro- ja junaverkot toisiinsa.

Kaupunkiliikenne kouluttaa kuljettajat kesän aikana

Raitiolinjaa 13 tulevat ajamaan kantakaupungin raitiovaununkuljettajat. Kaupunkiliikenne perehdyttää nykyiset sekä uudet kuljettajat kesällä.

Uusien raitiovaununkuljettajien kouluttamisessa hyödynnetään muiden raitiolinjojen ohella uutta raitiotietä, joten raitiovaunuja liikkuu kesän aikana myös uudella rataosuudella mm. Kalasatamassa.

Kaupunkiliikenne vastaa raitiotien erilaisista kunnossapitotöistä, kuten esimerkiksi radan kunnossapidosta, vaihteiden puhdistamisesta, rasvalaitteiden sekä sähkönsyöttöasemien huollosta. Kunnossapidolle uusi raitiotie tuo myös uudenlaisia tehtäviä, kuten pysäkkien viherkattojen hoitamisen. Linjan 13 kaikille pysäkeille on tehty viherkatot, jotka lisäävät kaupunkivihreää ja tarjoavat suojapaikkoja hyönteisille.

Raitiotiejärjestelmään ja liikennöintiin liittyvät kysymykset ja palautteet voi jatkossa lähettää HSL:n ja Kaupunkiliikenne Oy:n yhteiseen palautejärjestelmään hsl.fi/palaute.